gamification چیست و چه اهمیتی دارد؟

تعریف gamification چیست؟

وقتی می گوییم gamification، در واقع استفاده از عناصر و قوانین بازی در برنامه های غیر بازی مدنظر است. هدف شرکت ها با استفاده از ویژگی های بازی، دستیابی به مخاطب هدف و افزایش تعداد کاربران است.

صنایع از عناصر گیمیفیکیشن در شرایط بسیار متنوعی بهره می برند. شرکت ها؛ گیمیفیکیشن را برای حل مشکلات، انجام فعالیت ها، ایجاد نوآوری و جلب توجه مشتریان به محصولات و خدمات خود کانالیزه می کنند.

شرکت ها فعالیت های کاربران را در مراحل خاصی بازی می کنند و یک محیط رقابتی ایجاد می کنند.

تعریف gamification چیست؟

سطح یا رتبه ای را با توجه به موفقیت کاربران اختصاص می دهد. با انجام این کار، شرکت ها تعامل خود را با کاربران با عناصر بازی افزایش می دهند. ما پرکاربردترین عناصر بازی در گیمیفیکیشن را در زیر فهرست کرده ایم.

چرا شرکت ها از گیمیفیکیشن استفاده می کنند؟

اگرچه gamification یک برنامه کاربردی است که از گذشته استفاده می شده است، اما امروزه پیشرفت سریعی در گستره استفاده داشته است.

شرکت‌ها با استفاده از جوایز، امتیاز و سیستم پاداشی که امروزه اعمال می‌کنند، به مشتریان خود احساس ممتاز می‌دهند و پیوندهای قوی با برند ایجاد می‌کنند.

گیمیفیکیشن به شرکت ها در ایجاد پیوند عاطفی بین مشتری و برند کمک می کند.

عوامل تعیین کننده gamification چیست؟

اگرچه گیمیفیکیشن و رقابت دو مفهومی هستند که با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، اما کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در رقابت هدف تعیین می شود و کسانی که به هدف می رسند برنده می شوند و بقیه بازنده می شوند. اما در گیمیفیکیشن هیچ برد و باختی وجود ندارد. فرآیندی وجود دارد و برندگان متغیر هستند.

چند ویژگی متمایز gamification:

برندگان متغیر هستند هیچ باختی وجود ندارد.

با فرآیند سروکار دارد.

از مراحل خاصی تشکیل شده است.

یک فرآیند انگیزشی است.

با یک احساس درونی عمل می شود، نه برای پاداش.

زمینه هایی که از گیمیفیکیشن استفاده می شود کدامند؟

زمینه هایی که در آنها gamification استفاده می شود بسیار متنوع هستند. گیمیفیکیشن ؛ نه تنها تمایل افراد را به سمت رقابت، موفقیت و همکاری تقویت می کند، بلکه به افزودن عنصر سرگرمی به فعالیت کمک می کند.

بازاریابی

سلامتی

تحصیلات

صنایع خرده فروشی تجارت الکترونیک

برنامه های غذایی آنلاین

شبکه های اجتماعی

بخش گردشگری

صنعت هواپیمایی

زمینه هایی که از گیمیفیکیشن استفاده می شود کدامند؟

نمونه هایی از گیمیفیکیشن

نمونه هایی از گیمیفیکیشن در بسیاری از بخش ها در سراسر جهان وجود دارد. امتیاز و برنامه های پاداشی برای پروازهای مکرر در شرکت های هواپیمایی وجود دارد.

یک سیستم امتیاز و رتبه با توجه به محل اقامت در حال توسعه است، که یک سیستم بازی است که اغلب در گردشگری استفاده می شود.

در اپلیکیشن موبایل، که به عنوان راهنمای شهری در میان نمونه‌های بازی‌سازی Foursquare ظاهر شد و بعدا به‌عنوان «Swarm» توسعه یافت و به‌عنوان «Swarm» ارائه شد،

کاربران برای هر بار ورود امتیاز کسب می‌کنند. فردی که در یک منطقه بیشترین بازدید را داشته باشد، شهردار آن منطقه اعلام می شود. این سیستم بازی به افراد بیشتری امکان دانلود و تعامل با اپلیکیشن را می دهد.

استارباکس: غول قهوه معروف استارباکس یکی از برندهای مهمی است که از عناصر gamification استفاده می کند.

شرکت قهوه که ستاره ها را بین کاربرانی که در اپلیکیشن قهوه خریداری می کنند توزیع می کند، به کاربرانی که تعداد مشخصی ستاره کسب می کنند نوشیدنی می دهد.

مقاله مرتبط: 10 روش افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

gamification چیست؟

gamification چگونه تحلیل می شود؟

برای شرکت هایی که از سیستم gamification استفاده می کنند، اندازه گیری آن در مقایسه با سایر تحلیل ها آسان تر خواهد بود.

معیارهای موفقیت شرکت ها موضوعاتی مانند تعداد افراد تعامل، تأثیری که ایجاد می کند، زمانی که افراد صرف می کنند و وفاداری به شرکت است.

اگرچه همیشه پاداش ملموسی در برنامه ها وجود ندارد، اما مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان از گیمیفیکیشن لذت می برند و اوقات خوشی را سپری می کنند.

مصرف کنندگان حتی اگر پاداش ملموسی دریافت نکنند به استفاده از آن ادامه می دهند. چیزی که اپلیکیشن های گیمیفیکیشن را جذاب می کند این است که لذت و سرگرمی را ارائه می دهند.

چگونه gamification را در زندگی تجاری شرکتی درگیر کنیم؟

شرکت ها در سال های اخیر؛ از تکنیک های گیمیفیکیشن برای بهبود احساساتی مانند خلاقیت، بهره وری و انگیزه استفاده می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، شرکت هایی که از گیمیفیکیشن استفاده می کنند اثرات مثبتی در بهبود تجربه کاری و انگیزه کارکنان خود دارند.

نمونه هایی از گیمیفیکیشن

حوزه هایی که گیمیفیکیشن در زندگی شرکتی استفاده می شود.

مدیریت کار و پروژه: انگیزه در مواردی مانند مدیریت کار و تکمیل کار بسیار مهم است. فعالیت های گیمیفیکیشن را می توان در فرآیندهای کسب و کار پیاده سازی کرد تا فشار و استرس بر کارکنان کاهش یابد.

مدیریت زمان: مدیریت صحیح و کارآمد زمان یکی از بزرگترین مشکلات کارمندان شرکت است. با کار درون شرکتی می توان به افراد اجازه داد تا با انگیزه و لذت بیشتری کار کنند.

برنامه‌هایی مانند Forest که به کارآمدی افراد کمک می‌کنند، نمونه‌ای از یک گیمیفیکیشن لذت‌بخش مدیریت زمان هستند. در این اپلیکیشن، کاربران برای مدت زمان 30 دقیقه نهال می کارند و در این مدت نهال به درخت تبدیل می شود. با این حال، در این مدت، نهال ها پژمرده می شوند، زمانی که هر زمان با تلفن سپری می شود.

آموزش و توسعه: فرهنگ یادگیری مادام‌العمر در شرکت‌ها وجود دارد و گیمیفیکیشن تأثیر زیادی بر اثربخشی آموزش به کارکنان شرکت دارد. استفاده از عناصری مانند امتیاز، جوایز و سطوح برای درک بهتر موضوع و لذت بردن از آن مفید خواهد بود.

اصول گیمیفیکیشن که باید در مجموعه های شرکتی در نظر گرفته شود:

استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن مرتبط با اهداف تجاری

دریافت تاییدیه کارمندان، استفاده از ایده های کارکنان

ارائه پاداش های معنادار

ارائه قوانین روشن

ایجاد فضای رقابتی منصفانه

چگونه از گیمیفیکیشن در تجارت الکترونیک استفاده می شود؟

شرکت های تجارت الکترونیک به افزایش عناصر gamification با توجه به رفتار مصرف کننده ادامه می دهند.

زیرا مشاهده می شود که مصرف کنندگان از تکنیک های گیمیفیکیشن ارائه شده توسط شرکت ها راضی بوده و از این گونه شرکت ها خرید می کنند.

gamification چگونه تحلیل می شود؟

ایده های گیمیفیکیشن تجارت الکترونیک:

امتیاز وفاداری مشتری

زمان بندی تخفیف

چرخ های جایزه

سیستم برد-برد

تست و نظرسنجی محصول

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در تجارت الکترونیک

گیمیفیکیشن باعث ایجاد وفاداری به برند مشتری می شود.

امکان دستیابی به مشتریان بالقوه را فراهم می کند.

به مشتریان اجازه می دهد تا زمان خوش و طولانی داشته باشند.

انگیزه ای برای مشتری برای خرید بعدی ایجاد می کند.

تعامل با مشتری را لذت بخش و سرگرم کننده می کند.

رضایت مشتری را افزایش می دهد و تجربه خرید دلپذیری را فراهم می کند.

مطالب مرتبط
گذاشتن دیدگاه

ایمیل تان را وارد نکرده اید .وارد کردن ایمیل الزامی است