CDN چیست؟ چگونه کار می کند؟
یکی از رایج ترین اصطلاحاتی که به خصوص در زمینه فناوری های وب شنیده می شود CDN است.
CDN، مخف Content Delivery Network ، فناوری است که بارگذاری سریعتر محتوا در برنامههای کاربردی وب را امکانپذیر میکند.
CDN چیست؟
این اصطلاح به دسته ای از سرورهای توزیع شده جغرافیایی اطلاق میشود،
که در هماهنگی با یکدیگر کار می کنند، تا از تحویل سریع محتوای اینترنتی اطمینان حاصل کنند.
سی دی ان امکان انتقال سریع دارایی های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنتی،
از جمله صفحات HTML، فایل های جاوا اسکریپت ، صفحات CSS، تصاویر و فیلم ها را فراهم می کند.
شبکه تحویل محتوا، یک سیستم شبکه سرور است که کاربرانی را که می خواهند به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند،
به سرورهایی که از نظر جغرافیایی نزدیک به آنها هستند هدایت می کند و آنها را قادر می سازد از طریق این سرورها خدمات دریافت کنند.
CDN، یک پلت فرم رایانش ابری است که؛ تصاویر، فیلم ها، خطوط کد و محتوای یک وب سایت را به صورت ایستا ترکیب و بهینه می کند.
و تضمین می کند که در سریع ترین زمان به بازدید کننده تحویل داده می شود.
شبکه های تحویل محتوا؛ عمدتا تمام محتوای اینترنتی، از جمله متن، تصاویر، کد، فایلهای رسانهای قابل دانلود، نرمافزار،اسناد، ویدئوهای پخش زنده،
شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای تجارت الکترونیک و برنامههای کاربردی را پوشش میدهند.
هدف شبکه توزیع محتوا، دستیابی به تجربه مثبت کاربر با ارائه سریع و بدون وقفه محتوا با کارایی بالا است.
یک شبکه تحویل محتوا (CDN)، چگونه کار می کند؟
به طور کلی، وب سایت ها از یک سرور واحد، واقع در یک مکان خاص در کشوری که در آن فعالیت می کنند، پخش می شوند..
دریافت خدمات شبکه توزیع محتوا برای وب سایت ها، وبلاگ ها و پلتفرم هایی که برای مخاطبان بین المللی جذاب هستند ضروری است.
هنگامی که یک وب سایت از کشورهای مختلف سرویس CDN را دریافت می کند، سرعت بارگذاری محتوا افزایش می یابد.
فرض کنید کاربری در ایالات متحده آمریکا می خواهد از وب سایت شما بازدید کند و سرور شما در ایران قرار دارد.
در این صورت سرعت سایت شما پایین می آید و به آرامی باز می شود.
با این حال، هنگامی که از سرویس شبکه تحویل محتوا استفاده می کنید،
محتوای شما به کاربری از نیویورک که سعی دارد از ایالات متحده آمریکا به سایت شما دسترسی پیدا کند،
و به کاربری از ژاپن که سعی دارد از توکیو به سایت شما دسترسی پیدا کند، تحویل داده می شود.
حتی اگر سرور شما در ایران قرار دارد.
سیستم تحویل محتوا
با CDN، فایلها از طریق نزدیکترین سرور به کاربرانی که در نقاط مختلف جهان هستند ارسال میشوند.
به این ترتیب هم وب سایت شما سریع باز می شود و هم سرور شما در ایران درخواست های کمتری دریافت می کند،
و در نتیجه از مشکلات بارگذاری جلوگیری می شود و به کاربران بیشتری سرویس می دهد.
سرعت باز شدن و بارگذاری یک وب سایت برای رضایت کاربران بسیار مهم است.
یک وب سایت با سرعت باز شدن مطلوب، سئوی خوبی داشته و در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی دارد.
مقاله مرتبط: روش های ثبت سایت در گوگل وب مستر
مزایای استفاده از شبکه تحویل محتواچیست؟
هنگامی که سرویس شبکه تحویل محتوا را برای وب سایت خود دریافت می کنید،
محتوای وب سایت شما به صورت ایستا، از طریق شبکه روی سرورهای CDN کپی می شود،
و محتوای شما از طریق این سرورها به کاربران منتقل می شود.
به این ترتیب محتوای استاتیک شما، بهینه شده و به سرعت، از نزدیکترین سرور به بازدیدکنندگان ارائه می شود.
سرعت وب سایت شما به لطف مکان، فشرده سازی و فناوری بهینه سازی ارائه دهنده خدمات شبکه تحویل محتوا افزایش می یابد.
از آنجایی که شبکه تحویل محتوا، سرعت وب سایت شما را افزایش می دهد که یک معیار مهم در مطالعات سئو است،
باعث افزایش دید و موفقیت شما در نتایج رتبه بندی موتورهای جستجو می شود.
CDN با گزینه های امنیتی پیشرفته خود، از وب سایت شما، با جلوگیری از ورود هرزنامه و حملات DDoS به وب سایت، محافظت می کند.
انواع شبکه تحویل محتوا
بسته به نیاز خود می توانید یکی از انواع:
Pull CDN، Push CDN، VoD Push یا VoD Pull CDN را انتخاب کنید.
از معتبرترین شرکت های CDN در جهان؛ به عنوان مثال می توان به:
Amazon CloudFront، Broadpeak، CacheFly، CDN77، CDN.NET، CloudFlare، Fastly، GoGrid، MaxCDN، Microsoft Azure و XCDN اشاره کرد.
چه کسی به یک شبکه تحویل محتوا نیاز دارد؟!
موضوع بعدی ما این است که چه کسی به یک شبکه تحویل محتوا (CDN) نیاز دارد. در اینجا مشاغلی وجود دارند که به CDN نیاز خواهند داشت:
- تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک به معنای ترافیک عظیم از سراسر جهان است.
تنوع محصولات زیاد است اما زمان مشتریان محدود است.
اگر وب سایت نتواند اطلاعات کافی را در یک نگاه ارائه کند، فرصت های بسیاری را می توان از دست داد.
تجارت الکترونیک برای رسیدگی به درخواستهای مکانهای مختلف به CDN نیاز دارد.
اینجاست که CDN می تواند خودش را نشان دهد.
CDN همچنین میتواند با ذخیره محتوا، در نزدیکترین سرور و ارائه پاسخ سریعتر، از افزایش ترافیک وب جلوگیری کند. بنابراین سرور از کار نمی افتد.
- کسب و کارهای تبلیغاتی
کسب و کارهای تبلیغاتی در حالی که با دنیای دیجیتال سازگار می شوند، اغلب از تبلیغات مبتنی بر چند رسانه ای استفاده می کنند.
زیرا جالب تر، آموزنده تر و جذاب تر است.
میتوانید این مقاله را نیز مطالعه کنید طراحی سایت در تبریز
با این حال، یک مشکل در این مورد ایجاد می شود، چند رسانه ای بودن به منابع بیشتری نیاز دارد.
بدترین حالت این است که یک وب سایت با تبلیغات چند رسانه ای بسیار کند بارگذاری می شود.
هرچه سرعت وب سایت کمتر باشد، مشتریان بیشتری را از دست می دهید.
کسب و کارهای تبلیغاتی برای حل این مشکل به CDN نیاز دارند.
به این ترتیب محتوا سریعتر بارگیری میشود، زیرا CDN محتوای ذخیرهشده را در نزدیکترین سرور به کاربر، ذخیره میکند.
می تواند حداقل زمان بارگذاری را حفظ کند و در نتیجه عملکرد وب سایت بهتر خواهد بود.
- بازی های آنلاین
اگر تبلیغات به منابع زیادی نیاز دارد، بازی های آنلاین حتی به منابع خیلی بیشتر از آن نیاز دارند.
این بزرگترین چالش برای صنعت بازی است: ارائه بهترین محتوا و اجتناب از عملکرد بد بازی در همان زمان.
فناوری CDN بازیهای آنلاین را با یک “Push Zone” ارائه میکند.
فضایی که توسعهدهندگان میتوانند کل بازی را روی یک سرور شبکه تحویل محتوا، میزبانی کنند.
در این سناریو نیاز به درخواست مستقیم از سرور اصلی به حداقل می رسد.