تجزیه و تحلیل SWOT چیست، چرا مهم است؟

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

در این مقاله به دنبال پاسخ به سوالات تحلیل SWOT چیست و چرا مهم است می پردازیم که می توانیم آن را نوعی خودانتقادی و بینش همه جانبه برای شرکت ها بدانیم.

بر اساس اطلاعاتی که در مورد این تحلیل ارائه خواهیم داد، می توانید پاسخ سوالاتی مانند آنالیز SWOT چیست، تجزیه و تحلیل SWOT چگونه انجام می شود، عناصر تجزیه و تحلیل SWOT چیست را بیابید.

شرکت خود را از طریق یک نمونه تجزیه و تحلیل SWOT ارزیابی کنید.

تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT ، که یک روش تجزیه و تحلیل دقیق است که توسط مؤسسات یا شرکت ها برای مشاهده واضح تر وضعیت فعلی خود استفاده می شود.

در نتیجه مطالعات دانشگاه استنفورد در دهه 1960 پدیدار شد. با این تجزیه و تحلیل، نقاط قوت و ضعف شرکت ها بررسی می شود و فرصت ها یا تهدیدهایی که ممکن است در آینده ایجاد شوند با توجه به این نتیجه ارزیابی می شوند.

تجزیه و تحلیل SWOT چگونه انجام می شود؟

هنگامی که به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که چگونه یک تحلیل SWOT انجام دهید، باید مطالعات گسترده و تحقیقات دقیق انجام دهید. این تجزیه و تحلیل، روشی نیست که بتوان با یک فرمول ساده پیاده سازی کرد.

بلکه یک تحقیق عمیق است. برای اینکه نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید، باید به خودتان نگاه کنید و برای اینکه بدانید تهدیدها و فرصت ها چیست و از کجا می آیند، باید به رقبا و صنعت نگاه کنید.

اگر در مواردی مانند نحوه انجام تحلیل SWOT و نحوه پیمودن مسیر تجربه ندارید، می توانید از مشاور کمک بگیرید و تحلیل ها را به صورت دوره ای به روز کنید. به ویژه از آنجایی که تعادل در بخش تجارت الکترونیکی بسیار سریع تغییر می کند، عناصر تجزیه و تحلیل SWOT نیز به سرعت تغییر می کنند.

نکات کلیدی تحلیل SWOT

  • نقاط قوت خود را بشناسید!

اولین قدم در انجام تحلیل SWOT شناسایی نقاط قوت شماست. برای این کار می توانید به سوالات زیر در مورد شرکت خود پاسخ دهید.

آیا محصولات شما در صنعت تغییر ایجاد می کنند؟

در چه زمینه هایی بهتر از رقبای خود هستید؟

آیا زندگی مشتریان خود را آسان تر می کنید؟

چه ارزشی به مشتریان خود اضافه می کنید؟

چقدر در پرداخت، تحویل و ارتباط با مشتری مهارت دارید؟

تجزیه و تحلیل SWOT چگونه انجام می شود؟

  • با نقاط ضعف خود مقابله کنید.

مرحله دوم تجزیه و تحلیل SWOT این است که نقاط ضعف خود را پیدا کنید. شناسایی نقاط ضعف، که مخصوصا هنگام انجام تجارت الکترونیکی بسیار مفید خواهند بود، به شما سرنخی در مورد اینکه چه موضوعاتی برای بهبود خود نیاز دارید به شما می دهد.

شما می توانید این مرحله را به عنوان یک انتقاد از خود در نظر بگیرید که برای بهتر شدن باید انجام دهید.

چه جنبه هایی را از دست داده اید؟

در کدام زمینه ها شکست می خورید؟

آیا با مشتری خود مشکل دارید؟

آیا بازخورد منفی از مشتریان خود دریافت می کنید؟

آیا نکاتی در پروژه شما وجود دارد که نتوانید متوجه آن شوید؟

آیا کمبود سرمایه یا تجهیزات دارید؟

آیا شما رقابتی هستید؟ اگر نه، چه دلایلی مانع این امر می شود؟

  • ارزیابی فرصت ها

پس از ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود، باید فرصت های موجود در صنعت را بررسی کرده و بر اساس آن عملیات را اجرا کنید. این فرصت ها برای وسایل سرمایه گذاری شرکت شما نیز مهم هستند.

دنیای تجارت الکترونیک بخش پویایی است که در آن فرصت ها دائما تجدید می شوند و پیشرفت ها سریع است. با تجزیه و تحلیل SWOT می توانید با مشاهده شکاف های موجود در این بخش اقدام کنید.

نکات کلیدی تحلیل SWOT

آیا فرصت های تجاری اطراف خود را بررسی می کنید یا فرصت های جدیدی ایجاد می کنید؟

آیا از تقاضاهای صنعت خود آگاه هستید؟ آیا فکر می کنید شرکت شما عرضه کافی را فراهم می کند؟

چقدر به تبلیغات اهمیت می دهید؟ آیا کسب و کار خود را پویا نگه می دارید؟

آیا برای افزایش سود و کاهش هزینه ها کار می کنید؟

در کدام زمینه ها می توانید تفاوت ایجاد کنید؟

  • اجتناب از تهدید

شناسایی تهدیدها که آخرین مرحله تحلیل SWOT است، عامل خطر را کاهش می دهد. عوامل زیادی مانند متغیرهای بازار، تفاوت در رفتار خرید مصرف‌کنندگان، تغییر پویایی صنعت و نگرش شرکت‌هایی که با آن‌ها رقابت می‌کنید تهدیدی برای شما هستند و باید بر اساس آن گام بردارید.

به عنوان مثال، اگر رقبای شما فعال هستند، باید شتاب بیشتری کسب کنید و تبلیغ کنید.

مقاله مرتبط: 6 استراتژی کاربردی برای جلب اعتماد مشتری

تجزیه و تحلیل SWOT

رقبای شما که می توانند بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارند چه کسانی هستند؟ اگر بله، چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

آیا عناصری در شرکت شما وجود دارد که شما را عقب نگه می دارد و باید آنها را تغییر دهید؟ آیا به زیرساخت های تکنولوژیکی خود اعتماد دارید؟

تحولات ملی و بین المللی بر مبنای بخشی چیست؟ آیا می توانید خود را با این تغییرات وفق دهید؟

چرا تجزیه و تحلیل SWOT مهم است؟

با تجارت الکترونیک، رقابت نیز افزایش یافته است و تعادل بخش ها بی ثبات تر شده است. فقط در چنین فرآیندی، اگر می خواهید نگاه دقیق تری به شرکت خود بیندازید و در مورد رقبای خود ایده ای داشته باشید، تجزیه و تحلیل SWOT چارچوب کلی را برای شما ترسیم می کند.

با نقشه راهی که در نتیجه ارزیابی هایی که در مورد شرکت خود انجام خواهید داد، به دست خواهید آورد، می توانید قدم بعدی خود را با اطمینان بیشتری برنامه ریزی کنید، در مقابل حرکات رقبای خود اقداماتی انجام دهید و به رشد پایدارتری دست یابید.

چرا تجزیه و تحلیل SWOT مهم است؟

مثال تجزیه و تحلیل SWOT

در صورت تمایل، بیایید تجزیه و تحلیل SWOT را با مثالی از یک سایت تجارت الکترونیکی که محصولات محلی را می فروشد، انجام دهیم.

اجازه دهید شرکتی که نمونه ای از آنالیز SWOT می آوریم، یک شرکت محلی باشد که محصولات طبیعی و ارگانیک دست ساز می فروشد.

از آنجایی که این شرکت در بخشی تولید می کند که در کشور ما و جهان ارزش بیشتری پیدا می کند، می تواند سهم بازار خود را افزایش داده و از رقبای خود متمایز شود.

از آنجایی که اهمیت تغذیه سالم و متعادل روز به روز در حال افزایش است، می توان گفت که این شرکت در زمان مناسب با گروه محصولات مناسب وارد این بخش شد. با این حال، این واقعیت که شرکت های بزرگ نیز شروع به تولید در بخش محصولات ارگانیک و طبیعی می کنند، یک عامل خطر برای یک شرکت داخلی ایجاد می کند.

هزینه تبلیغات و تبلیغات نیز یک مرحله چالش برانگیز برای شرکت محلی است. پس از انجام یک تجزیه و تحلیل SWOT، مشخص است که این شرکت نمی تواند با برندهای بزرگ کنار بیاید.

مطالب مرتبط
گذاشتن دیدگاه

ایمیل تان را وارد نکرده اید .وارد کردن ایمیل الزامی است