قوانین کپی رایت اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام به کاربران خود این امکان را میدهد که رسانههای قابل ویرایش را اعم از تصویر، ویدئو و غیره آپلود کرده و با استفاده از هشتگهایی که میتوان از نظر جغرافیایی برچسبگذاری کرد، سازماندهی کنند.
پست ها را می توان به صورت عمومی یا با دنبال کنندگان از قبل تایید شده به اشتراک گذاشت.
اما آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که با رعایت نکردن قوانین کپی رایت اینستاگرام چه اتفاقی می افتد؟
کپی رایت یک حق قانونی است که از آثار اصلیِ تالیف محافظت می کند. معمولا اگر شخصی یک اثر اورجینال را خلق کند، از همان لحظه خلق اثر، حق دارد از حمایت حق کپی رایت بر روی چنین اثری برخوردار شود.
قوانین کپی رایت چه آثاری را شامل می شود؟
کپی رایت انواع مختلفی از آثار را شامل می شود، از جمله:
فیلمها، نمایشهای تلویزیونی، فیلمهای پخششده، بازیهای ویدیویی، نقاشیها، عکسها و غیره که به عنوان آثار ویدیویی یا سمعی و بصری شناخته میشوند.
آهنگ ها، آثار موسیقی، پادکست ها نیز به عنوان آثار صوتی شناخته می شوند.
کتاب ها، نمایشنامه ها، دست نوشته ها و مقالات به عنوان آثار مکتوب شناخته می شوند.
با این حال، قابل توجه است که تنها اثر اصلی واجد شرایط حمایت از حق کپی رایت است. برای داشتن اصالت کافی برای حمایت از حق کپی رایت، یک اثر باید توسط خود نویسنده ایجاد شود و خلاقیت داشته باشد.
معمولا اسامی، عناوین یا عبارات کوتاه، فاقد اصالت کافی برای واجد شرایط بودن برای حمایت از حق کپی رایت هستند.
به عنوان مثال: نماد “+” احتمالا موضوع مناسبی برای حق کپی رایت نیست، اما یک نقاشی متشکل از اشکال و رنگهایی که در یک الگوی منحصر به فرد چیده شدهاند، احتمالا از حق کپی رایت برخوردار می باشد.
قوانین کپی رایت اینستاگرام بر روی مطالب منتشر شده
طبق ادعای اینستاگرام، مالکیت تصویر یا محتوا بر عهده کاربر است. با این حال، طبق شرایط و ضوابط، کاربر به اینستاگرام اجازه «مجوز جهانی غیر انحصاری، کاملا پرداختی و بدون حق امتیاز، قابل انتقال، زیرمجوز، و مجوز جهانی برای استفاده از محتوای خود» میدهد.
این بدان معناست که اینستاگرام دارای حقوق مطلق مالک اصلی محتوای آپلود شده است، جدای از اینکه مجوزی غیر انحصاری است.
لازم است عکاسان به خوبی از این موضوع آگاه باشند زیرا اگر تصویری را تحت مجوز انحصاری بفروشند، انتشار چنین تصویری در اینستاگرام منجر به نقض مجوز می شود.
آیا هر چیزی که در صفحه اینستاگرام خود پست میکنم به طور خودکار از حق کپی رایت محافظت میکند؟
بسیار خب، پاسخ به این سوال کمی دشوار است. طبق شرایط اینستاگرام، فقط در صورتی که کاربر خالق یا مالک واقعی باشد یا قبل از ارسال چنین محتوایی مجوز قبلی را از مالک واقعی دریافت کرده باشد، اجازه دارد که محتوا را روی پلتفرم پست کند.
در صورت هرگونه نقض قوانین کپی رایت اینستاگرام، محتوا به اینستاگرام گزارش داده میشود و پیام حذف آن ارسال میگردد.
مطالعه مقاله اینستاگرام مارکتینگ چیست نیز توصیه میشود.
مراحل زیر قبل از آپلود محتوا در instsgram پیشنهاد می شود:
- قرار دادن نماد کپی رایت بر روی محتوا
- پیوندی به ایمیل یا وب سایت کاربر در پروفایل قرار دهید، تا افراد بتوانند قبل از استفاده از چنین محتوایی به راحتی از کاربر اجازه بگیرند.
- انتشار تصاویر با وضوح پایین
- استفاده از واترمارک روی محتوا
راه هایی برای اطمینان از اینکه محتوای ارسال شده، قوانین کپی رایت اینستاگرام را نقض نمی کند!
طبق قوانین استفاده از اینستاگرام، کاربر فقط میتواند محتوایی را در اینستاگرام پست کند که حق کپی رایت یا سایر حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض نکرده نباشد.
بهترین راه برای اطمینان از این امر این است که فقط محتوایی را پست کنید که توسط خودتان ایجاد شده است.
احتمال نقض قوانین کپی رایت اینستاگرام، هنگام ارسال محتوای دیگران در این پلتفرم وجود دارد، حتی اگر:
- آپلودکننده، چنین محتوایی را خریداری یا دانلود کرده باشد! مثلاً آهنگی از Spotify
- کاربرِ بارگذاری کننده، محتوا را با دستگاه خود ضبط کرده باشد (مثلا: موسیقی پس زمینه در یک مهمانی، کنسرت، مسابقه ورزشی، عروسی و غیره).
- آپلود کننده، قصد سود بردن از آن محتوا را ندارد.
- آپلود کننده، اثر را اصلاح کرده یا مطالب اصلی خود را به محتوا اضافه کرده است.
- محتوای آپلود شده از اینترنت به دست آمده است.
- آپلودکننده مشاهده کرده که دیگران نیز همان محتوا را آپلود کرده اند!
لذا بهتر است قبل از ارسال محتوا در اینستاگرام، از خالق اثر، مجوز کتبی دریافت کنید.
اگر محتوای شخصِ دیگری در مالکیت عمومی باشد، استفاده منصفانه داشته باشد، یا استثنا دیگری برای حق کپی رایت وجود نداشته باشد، ممکن است کاربر بتواند از محتوای شخص دیگری استفاده کند.
حذف محتوای منتشر شده، به دلیل نقض قوانین کپی رایت اینستاگرام
در صورتی که محتوا به دلیل گزارش نقض قوانین کپی رایت اینستاگرام حذف شده باشد، کاربری که آن را ارسال کرده است می تواند درخواست تجدید نظر ارسال کند و به دنبال آن در پیامی که مرجع اینستاگرام برای او ارسال می کند، دستورالعمل های مربوط به نحوه درخواست تجدیدنظر را دریافت می کند.
دقت داشته باشید که اگر کاربر به طور مکرر محتوایی را منتشر کند که حق کپی رایت یا سایر حقوق مالکیت معنوی مانند علائم تجاری را نقض میکند، ممکن است حساب کاربری این کاربر غیرفعال شود یا تحت سیاست نقض مکرر قوانین کپی رایت اینستاگرام حذف شود.